Bedste bank 2018

bedste bank 2018

Konkurrencen er for tiden hård blandt bankerne, og det er noget, der kommer kunderne til gode. Bankerne kæmper i høj grad om kunderne, hvilket betyder, at der lægges stor vægt på kundetilfredsheden. Men hvilke banker klarer sig bedst i Mybankers kundetilfredshedsundersøgelse i år og er den bedste bank 2018?

Bedste bank 2018

Hvert år udarbejder Mybanker en kundetilfredshedsundersøgelse (Bedste Bank 2018) for at følge op på, hvilken bank, kunderne er mest tilfredse med. Bankkunder landet over bliver bedt om at svare på spørgsmål vedrørende deres bank og tilfredsheden med deres bankengagement.

I år er der både gengangere fra sidste års top 4, og samtidigt er der kommet nye banker til. Den bank, der har oplevet den største fremgang i forhold til sidste år, er Sparekassen Kronjylland. Sidste år lå banken på en 11. plads, hvor de i år er rykket helt op på en 3. plads.

 

Toppen og bunden af listen

I toppen af listen finder man Arbejdernes Landsbank, som dermed er den bedste bank 2018. Banken er gået fra 4. pladsen sidste år til en 1. plads i år, og er dermed årets bedste bank 2018 ifølge undersøgelsen. Arbejdernes Landsbank overtager derfor 1. pladsen fra Nordjyske Bank, der var den bedste bank 2017.

Kigger man derimod på bunden af listen, finder man Nordea. Sidste år lå de på en 12. plads, hvor de i år er rykket ned på listens 19. plads. De har hermed overtaget sidstepladsen fra Sydbank, der i år er rykket to pladser op.

 Tabel over kundetilfredshed: Her er bankerne med de mest tilfredse kunder

Bedste_bank_2018

Tabellen giver et overblik over bankernes placering i forhold til kundetilfredshed i 2017 og 2018. Kilde: Mybanker

*Sparekassen Fyn indgik ikke i analysen i 2017
**Indgik ikke i analysen i 2017

 

Banker med få bankprodukter har også en høj placering, når det kommer til kundetilfredshed, viser bankundersøgelsen fra Mybanker. Det er banker som Coop Bank og Basis Bank, der oplever stor tilfredshed blandt deres kunder. Da bankerne ikke tilbyder alle typer af bankprodukter, er disse dog ikke medtaget i undersøgelsen, da de ikke er sammenlignelige i forhold til de andre banker.

Generel fremgang i kundetilfredshed

I nedenstående figur sammenlignes kundetilfredsheden fra sidste år med i år, og her er der generelt en fin fremgang at se. Det er tydeligt, at bankerne har haft fokus på høj kundetilfredshed for at lokke kunder til og samtidigt beholde deres nuværende.

Figuren viser dog også, at de fleste af de medvirkende 19 banker har oplevet fremgang i kundetilfredsheden. Kun bankerne Nordea, Bank Nordik og Vestjysk Bank har ikke oplevet fremgang af tilfredse kunder. I de resterende banker er kunderne i mindre eller højere grad blevet mere tilfredse.

Hvilke_bankkunder_er_mest_tilfredse

Figuren viser andelen af bankkunder, der besvarede spørgsmålet om hvor tilfredse de er med deres bank med enten ’tilfreds’ eller ’meget tilfreds’. Kilde: Mybanker.dk

Bankskifte

Det er blevet meget relevant for kunderne at tjekke op på, om de har den billigste bank, når det kommer til priser og imødekommelse af kundens generelle behov og ønsker.

Bankerne oplever en øget digitalisering og har derudover et øget fokus på kunderne. Dette giver gode forhold for bankkunderne – både i forhold til lave renter og bedste indlånsrente. Kunderne kan derfor opleve større besparelser, når de sammenligner bankernes tilbud og vælger den billigste.

Nedenfor ses hvor stor en andel af de adspurgte kunder i undersøgelsen, der overvejer at skifte bank.

Kunder_overvejer_at_skifte_bank

Grafikken viser andelen af bankkunder, der svarer ’I høj grad’ eller ’I nogen grad’ til spørgsmålet om i hvilken grad de overvejer at skifte bank. Kilde: Mybanker.dk

Sammenhæng mellem utilfredshed og bankskifte

Måske ikke helt så overraskende, er kunderne i de banker med lavest kundetilfredshed også de kunder, der i højere grad overvejer at skifte bank. Dette ses, hvis man sammenligner de to ovenstående figurer, der viser henholdsvis hvilke bankkunder, der er mest tilfredse, og hvor stor en andel af de adspurgte kunder, der overvejer at skifte bank.

Detaljer om Mybankers bankundersøgelse 2018

Hvordan findes årets bedste bank 2018? Mybankers analyse af kundernes tilfredshed af danske banker er baseret på 3052 besvarelser. Disse er blevet indsamlet via Mybankers sociale mediekanaler samt abonnenter af Mybankers nyhedsbrev i perioden ultimo februar 2018 til primo april 2018.

I analysen fremgår i alt 19 banker – banker med færre en 30 besvarelser er blevet ekskluderet.

Undersøg din egen bank og skift til den bedste bank 2018

Ønsker du at tjekke op på dit eget bankengagement, kan det let gøres på Mybankers Skift bank-tjeneste. Hele 8 ud af 10 kunder, der ender med at modtage tilbud via Skift bank-tjenesten, kan opleve besparelser ved at skifte bank.

Og netop dét at tjekke op på sit bankengagement bliver i stigende grad gjort af danskerne, siger Mybankers kommunikationschef Ulrik Marschall. Flere og flere dansker har nemlig fået øjnene op for, at der kan være penge at hente ved at tjekke op på sit bankforhold. For nogle kan det endda være et betydeligt beløb, der kan spares hver måned.

Relevante blogindlæg

sep
06
fordele og ulemper ved at skifte bank

Fordele og ulemper ved at skifte bank

Nogle har skiftet bank for at opnå en bedre rente eller måske for at få tilknyttet en bankrådgiver, som lytter mere til ens behov. Andre har haft den samme bank…

Read More
apr
23
lær at spare op

Lær at spare op – 5 gode tips!

Lær at spare op. Dette er mange blevet fortalt - men hvorfor er det så vigtigt at have en opsparing? En opsparing kan være guld værd. Både når det kommer…

Read More
feb
22
råd til studiebolig

Sådan får du som studerende råd til studieboligen

Den 15. marts er der frist for de unge til at søge ind på deres drømmestudie, hvis de søger gennem kvote 2. Først til sommer får de håbefulde unge svar,…

Read More
Ønsker du at skifte bank?
Udfyld nedenstående formular og bliv ringet op af en Mybanker rådgiver - gratis.